کرونا ویروس را بهتر بشناسیم....

افزایش تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا زنگ‌های خطر را در کشورهای مختلف و حتی در کشور ما به صدا درآورده است و از این‌رو شناخت و رعایت برخی نکات در مورد آن می‌تواند در پیشگیری موثر واقع شود.

بر اساس بروشورهای آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «کرونا» خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر «ووهان» چین پیدا شد؛ علایم ابتلا به این ویروس شامل تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موراد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است.

انتقال این ویروس به صورت فرد به فرد امکان‌پذیر و راه‌های احتمالی انتقال آن از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده میسر است.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال کوروناویروس جدید همانند سایر کوروناویروس‌ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

راه‌های پیشگیری چیست؟

راه‌های پیشگیری نیز توجه به مواردی ساده است که شامل شست‌وشوی کامل دست‌ها با آب و صابون به طور مداوم و در هر زمان، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی، پوشاندن دهان و بینی خود هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا قسمت بالای آستین، رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری از افراد بیمار، پرهیز از تماس دست‌آلوده به چشم، بینی و دهان خود، خودداری از رهاکردن دستمال کاغذی مصرف‌شده در محیط، مصرف نکردن مواد غذایی نیم‌پز و خودداری از تماس با حیوانات اهلی و وحشی است.

بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام اعم از گوشت و سایر محصولات مانند مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده‌اید، بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته اکیداً خودداری کنید.

«ویروس کورونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می‌شود بنابراین دست‌هایتان را قبل از شست‌وشوی کامل با آب و مایع دستشویی، به این چهار قسمت بدن نزنید».

«هر روز چندین بار دست‌هایتان را با آب ترجیحا گرم و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است».

«همراه‌ خود یک مایع ضدعفونی کننده کوچک داشته باشید تا در محیط‌های عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی، بانک، خیابان و غیره که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، دست‌هایتان را ضدعفونی کنید».

«اگر نزدیک شما، کسی سرفه یا عطسه کرد، فوری دهان و بینی‌تان را ببندید و حتی‌المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه‌های انتقال کرونا، تنفس است.

«اگر مسوول اشیائی هستید که دست‌های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها را به کرات ضدعفونی کنید؛ مانند دستگیره‌های در، ستون‌های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آنها را می‌گیرند، پیشخوان بانک‌ها و ادارات، خودکارهای عمومی بانک‌ها، دکمه‌های آسانسور و خودپردازها، نازل بنزین، نرده‌های کنار پله ها و غیره».

«سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیائی دست نزنید و اگر هم زدید - که اکثراً ناگزیر هستید - دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست‌وشو، به آن چهار قسمت بدن شامل دهان، بینی، گوش و چشم دست نزنید».

«دست دادن و روبوسی را به حداقل ممکن برسانید و بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید؛ این را از همه اعضای خانواده بخواهید، همچنین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید».

«سیستم ایمنی بدن‌تان را با خوردن ویتامین C، میوه‌ها، سبزیجات و داروهای تقویتی ارتقا دهید؛ خوردن روزانه یک لیوان «آب ولرم همراه با آب لیموی تازه  ویک قاشق عسل طبیعی» توصیه می‌شود.

«میوه‌ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید و از آنجا که غذای آلوده از راه‌های انتقال کروناست؛ از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیرمطمئن جدا خودداری کنید».

«غذاهایتان کاملا پخته شود، بنابراین از خوردن غذاهای نیم‌پز مانند تخم‌مرغ عسلی، استیک نیم‌پز یا آبدار خودداری کنید؛ تاکید می‌شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپزید».

«مسواک‌تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید؛ تا حد امکان در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بکوشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست‌هایتان را ضدعفونی کنید».

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی کیمیا سلامتی و تندرستی شما را از خدای منان خواهان است.....